.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
صدای سوت قطار ؛ انتظار دیرینه گیلانیها
استان گیلان با تمام جذابیتها، قابلیتها و ظرفیتهای که دارد هنوز از داشتن راه آهن محروم است و مردم همچنان در رویای دسترسی به حمل و نقل ریلی به سر می برند.
صدای سوت قطار ؛ انتظار دیرینه گیلانیها

استان گیلان با تمام جذابیتها، قابلیتها و ظرفیتهای که دارد هنوز از داشتن راه آهن محروم است و مردم همچنان در رویای دسترسی به حمل و نقل ریلی به سر می برند.

نداشتن حمل و نقل ریلی یکی از دغدغه های اصلی مردم این استان به شمار می آید، با وجود این که بحث اتصال این استان شمالی به خط آهن سراسری کشور با احداث خط ریلی گیلان به استان قزوین چندین سال مطرح است.

گیلان به دلیل قرارگرفتن در مسیر کریدور شمال به جنوب ازاستعدادهای فراوانی برای توسعه برخورداراست اما نبود جاده دسترسی به پایتخت و قدیمی بودن جاده فعلی، باعث ایجاد فکری برای احداث آزاد راه بزرگ رشت به قزوین شد.

کلنگ احداث راه آهن استان گیلان در اواخر دولت هشتم در سفر رئیس جمهور وقت به گیلان به زمین زده شد تا رویای گیلانیها برای داشتن راه آهن و اتصال به خط سراسری سرانجام به واقعیت بپیوندد اما این که این طرح تا چه زمانی پایان می یابد و آیا به سرنوشتی همچون بزرگراه تهران - شمال مبتلا خواهد شد بردغدغه های مردم گیلان افزوده است.

راه آهن گیلان یک طرح بسیار کلیدی است و در شبکه ریلی حلقه مفقوده کریدور بین المللی ترانزیتی شمال - جنوب محسوب می شود که به عنوان نوستراک (NOSTRAC) از آن یاد می شود.
راه آهن گیلان توجیه دارترین طرح اقتصادی در کشور است

استاندارگیلان با اعلام اینکه احداث خط آهن در گیلان مهمترین اولویت دراستان و کشوراست گفت: سرعت بخشی در احداث راه آهن قزوین- رشت و انزلی از راهبردهای مهم مدیریت استان گیلان است.

روح الله قهرمانی اظهارداشت: این پروژه به خط راه آهن جمهوری آذربایجان و اروپا وصل شده و بزرگترین تحول را در استان و کشور به وجود خواهد آورد.

وی همچنین بیان داشت: باید هرچه سریعتر این پروژه راهبردی استان به بهره برداری برسد زیرا با بهره برداری این مسیر انتقال کالا و مسافر به تهران بسیار سریعترانجام خواهد شد.

قهرمانی اظهارداشت: راه آهن گیلان توجیه دارترین طرح اقتصادی در کشور است و همه مدیران استان و کشور با توجه به حیاتی بودن این مهم برای انجام آن بسیج شده اند.

وی احداث راه آهن را یکی از مطالبات به حق مردم گیلان برشمرد و افزود: هم اکنون این پروژه از پیشرفت خوبی برخوردار بوده و تا کنون 130 میلیارد تومان اعتبارهزینه شده است.

قهرمانی خاطرنشان کرد : برای تکمیل ساخت این پروژه که قراراست در سال 91 به بهره برداری برسد 700 میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.

استاندارگیلان همچنین یادآورشد : در سفراخیر هیئت دولت به گیلان 100 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل ساخت این پروژه تثبت شده است.
30 کیلومترراه آهن گیلان آماده ریل گذاری است

مدیرکل دفترساخت و توسعه منطقه دو خطوط راه آهن نیزگفت: هم اکنون 30 کیلومتر راه آهن گیلان آماده ریل گذاری است.

غلامرضا کرامتی افزود: راه آهن قزوین- رشت، انزلی، آستارا به طول 205 کیلومتر است که از قزوین منشعب می‌شود و تا بندر انزلی امتداد دارد ضمن اینکه 170 کیلومتر نیز از رشت تا آستارا در فاز مطالعاتی مقدماتی قرار دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر پروژه راه آهن گیلان 9 پیمانکار دارد که مجموع پیشرفت فیزیکی آن 22 درصد است.
گیلان رتبه سوم تردد جاده ای کشور را دارد

یک کارشناس ارشد مهندسی عمران نیز گفت: گیلان به دلیل تراکم زیاد جمعیت، جاذبه های مسافرتی و همجواری با دریای خزر که از طریق بندرانزلی کشورمان را به جمهوری‌های مستقل مشترک المنافع مرتبط می کند از نظر آمار تردد جاده ای رتبه سوم را در بین استانهای کشوردارد.

عباس درودی افزود: در حال حاضر تنها راه ارتباط زمینی این استان با تهران و سایر مناطق جنوب و غرب کشور جاده رشت - قزوین است.

وی عنوان کرد: با توجه به ترافیک سنگین و روز افزون این محور و اهمیت ویژه ارتباط استان گیلان با مناطق جنوب و غرب کشور احداث یک زیربنای جدید حمل و نقل به موازات این محور ضروری بود.

این کارشناس عمران ادامه داد: علی‌ رغم گامهای که اخیرا جهت توسعه خطوط راه آهن در کشورمان برداشته شده هنوز طول خطوط راه آهن نسبت به راههای آسفالته درکشورمان بسیار ناچیز است از طرفی با وجود ترافیک سنگین حاکم بر راههای استان گیلان این استان به شبکه راه آهن کشور متصل نمی ‌باشد.

رئیس اتاق بازرگانی وصنایع و معادن گیلان هم گفت: احداث راه‌آهن و آزاد راه بسترهای مهم توسعه در گیلان و عاملی برای فعالیتهای اقتصادی استان است.

هادی تیزهوش‌ تابان با بیان اینکه گیلان زمینه مناسب برای رشد و توسعه ارتباطات تجاری دارد افزود: وجود بنادرانزلی و آستارا، منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی، احداث راه آهن، آزاد راه و نیز فراهم کردن زیر ساختهای لازم از جمله بسترها و توانمندیهای گیلان برای فعالیت اقتصادی است.

وی اظهارداشت: بیش از سه هزارو 500 واحد تولیدی در استان فعالیت می کنند که از مزیتهای مهم رشد و توسعه ارتباطات تجاری با سایر کشورها به خصوص روسیه و فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری است.

گیلان با استعدادهای ناب و مناظر دیدنی که دارد به یقین می تواند با آماده کردن زیرساختهای لازم در آینده حرفهای زیادی در زمینه جذب گردشگر و سرمایه گذار بزند، اما گردشگر و سرمایه گذار زمانی به یک استان سفر می کند که زمینه هایی همچون راه آماده باشد. احداث راه آهن گیلان به قزوین یکی از طرحهای خوبی است که باعث ترقی این استان زیبا و محروم خواهد شد./مهر


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.085 seconds.